מהו שופר כשר?

מהו שופר כשר? ומהם סימני הכשרות בשופר. איך אדע אם השופר שלי כשר? 

אחת הבעיות העיקריות בכשרות של שופרות נובעת מביצוע סתימה והדבקת חורים וסדקים בשופר באמצעות דבקים וחומרי מילוי אשר כמעט ואינם ניתנים לזיהוי לאחר העיבוד הסופי של השופרות.

מהם סימני הכשרות בשופר?

על פי ההלכה יש ארבעה סימנים המעידים על כשרותו של השופר:

שמעון קינן מקול שופר מסביר מהו שופר כשר

סוג הקרן

מלכתחילה אנו מצווים להשתמש בקרן של איִל (כבש בוגר), כך שזו צריכה להיות הבחירה הראשונה. הציווי להשתמש בקרן של איל נועד בכדי להזכיר לנו את עקדת יצחק ככתוב:

"וַיִּשָּׂא אַבְרָהָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אַיִל אַחַר נֶאֱחַז בַּסְּבַךְ בְּקַרְנָיו"

כל שאר סוגי הקרניים כשרים להכנת שופר גם הם, אם אין ברשותנו קרן של איל. על פי ההלכה זה נחשב "כשר בדיעבד" (לעומת קרן איל הכשרה מלכתחילה).
יוצאת מן הכלל היא קרן של שור או פרה, שאסורה לתקיעה מכיוון שהיא מזכירה את חטא העגל – "אין קטגור מהווה סנגור".

גודל השופר

על השופר להיות בגודל מינימלי של "שיעור" (מידה קדומה שמקבילה לכ-20 ס"מ), וזאת על מנת שהשופר ייראה על ידי אחרים בעת שהתוקע אוחז בו.
נציין שבפועל כל השופרות שאנו מייצרים הינם מעל מידה זאת כדי לקבל את קול השופר המרשים. נוסף על כך, שופרות במידות קטנות הם גם בעלי צליל דק וצורם ואינם קלים לתקיעה. בעלי תקיעה בדרך כלל משתמשים בשופר גדול לדוגמה שופר תימני.

תוספות ועיטורים על השופר

מבחינה הלכתית, השופר צריך להיות נקי וחף מכל עיטור ותוספת שאינם מהקרן עצמה. אין לעטר את השופר בשום חומר מעבר לחומר הקרני, כמו למשל ציפוי כסף, ציפוי לכה, צבע, ציור וכדומה. זאת בשל החשש כי צליל השופר ישתנה.
למרות האמור לעיל, ניתן לרכוש אצלנו בקול שופר שופרות מעוטרי כסף. שופרות אלו אומנם אינם כשרים לתקיעה בבית הכנסת, אך הם בהחלט טובים כקישוט, כמתנה ייחודית, ואף משמשים לתקיעה באירועים ובשמחות.

שופר מצופה כסף שופר קודו בעיטור כסף

חורים, סדקים וסתימות בשופר

על פי ההלכה אסור שיהיו בשופר כל סדק או נקב. האוויר צריך להיכנס אל השופר דרך הפייה ולצאת מצידו הרחב ללא הפרעה. סתימה והדבקה של חורים ונקבים בגוף השופר אסורה מבחינה הלכתית, ופוסלת את השופר.
תיקונים וסתימות המבוצעים בשופר הם בעיה נפוצה בתחום, הנובעת מכך שרוב יצרני השופרות בעולם שמים דגש על ייצור כמויות ורווח כספי ואינם מתייחסים לעניין הכשרות ואיכות השופר. ניתן לקרוא על איך מכינים שופר כאן

סיכום מהו שופר כשר

אז מה שקובע מהו שופר כשר? את סוג הקרן וגודלה ניתן לקבוע בקלות, ובקישוטים ועיטורים חיצוניים על גבי השופר ניתן להבחין באופן ברור ללא כל צורך ברקע או ניסיון קודמים.
הקושי העיקרי מבין תנאי הכשרות שדורש ידע וניסיון הוא להבחין אם קיים חור או סדק בשופר (לעיתים יש נקב קטן שקשה להבחין בו) ואם בוצעו תיקון או הדבקה.

אם אתם מתלבטים לגבי כשרות שופר אז מה ניתן לעשות?

קניית שופר ממקור אמין

כיום המצב הוא שרוב השופרות בשוק מיובאים ממדינות כמו מרוקו, סין והודו. ליצרנים במדינות אלה אין מחויבות לכשרות שופר ולהלכה, וברוב המוחלט של המקרים אין השגחה והקפדה על כשרות השופרות. גם במקרים שיש השגחה, קורה לא אחת ששופרות פסולים שעברו הדבקה מקבלים הכשר.

דברים אלו נכתבים מתוך ניסיון רב שנים עם שופרות שנמכרו ככשרים, הגיעו אלינו לבדיקה ונמצאו פסולים. אין בכוונתנו לפגוע באיש, אנו פועלים אך ורק מתוך מחויבות ורצון ליידע את הציבור.

השימוש בדבק או בחומר מילוי אחר לרוב לא ניתן לזיהוי בעין בלתי מקצועית והדרך הבטוחה להימנע מרכישת שופר פסול היא לרכוש את השופר ממקום אמין, מוכר ומחויב להלכה היהודית.

בקול שופר תהליך הייצור מתחיל בבדיקה ומיון של הקרניים הגולמיות, וממשיך בבקרה קפדנית בכל שלב של תהליך הייצור, כך שכל קרן או שופר שנפסלים מוצאים באופן מיידי מתהליך הייצור.

בדיקה ראשונית

בעת רכישת השופר יש לבחון בדקדקנות אם יש סדקים או חורים הנראים לעין. אם בבדיקה הוויזואלית עולה חשש כלשהו – אז נעבור לבצע בדיקה מעמיקה.

בדיקה יסודית

במקרים שיש חשש לסדק או נקב בשופר, אנו מבצעים בדיקה מעמיקה לאיתור נקבים. את הבדיקה מבצעים באופן הבא:

  1. ראשית יש לוודא שהשופר יבש מבחוץ, ואז לסתום בעזרת האצבע את הפייה של השופר.
  2. לאחר מכן יש למלא את השופר במים כמעט עד הקצה (לוודא שמים לא נשפכים החוצה). ממתינים כחצי דקה ובוחנים היטב אם מופיעות טיפות על גבי השופר.
  3. אם יש נזילה או רטיבות – משמעות הדבר שהשופר פסול לתקיעה מכיוון שיש בו נקב. חשוב להדגיש כי יש מקרים שלא נראה נזילה או רטיבות, אך בכל זאת השופר עלול להיות פסול. למשל, במקרה שנעשה תיקון נקב בדבק או במקרה שיש אבק שעלול לסתום את הנקב באופן זמני – לא נראה יציאת מים. מכאן שחשוב מאוד במקרה של חשש להביא את השופר לבדיקה מקצועית על מנת להסיר כל ספק.

אם יש ברשותכם שופר שיש לכם ספק לגבי כשרותו, אנו מזמינים אתכם להגיע עם השופר למפעלנו, לבדיקת כשרות השופר ללא עלות. באותה הזדמנות תוכלו לקבל חוות דעת מקצועית לגבי השופר – כגון מצב הפייה, שיפור הצליל או המראה החיצוני של השופר (שירותים אלה ניתנים בתשלום).

אם השופר אכן פסול, יש מקרים מסוימים שניתן לתקן את השופר ע"י חיתוך החלק הפסול ובכך להציל את השופר.

במקרים שלא ניתן לעשות זאת, תוכלו לרכוש שופר כשר במפעלנו מתוך המגוון האיכותי והרחב שלנו.

יש לכם שאלות נוספות?

מוזמנים ליצור איתנו קשר!

יצירת קשר מהירה
שופרות למכירה בחנות
שתפו:
Picture of שמעון קינן שופרות

שמעון קינן שופרות

השופרות בקול שופר מיוצרים בעבודת יד מוקפדת, בבית המלאכה המשפחתי שלנו, תוך שימת לב מרבית לאיכות ברמה הגבוהה ביותר, לכשרות, לקלות התקיעה, לניקיון ולצליל המיוחד. הלקוחות שלנו מספרים שהם מזהים מיד את השופרות שלנו בכל מקום בעולם, כי יש בהם את טביעת היד המיוחדת לנו.

תעודת כשרות קול שופר
שתפו

לפני שאתם עוזבים נשמח אם תשתפו באהבה