איך מכינים שופר

תהליך ייצור שופר

אז איך מכינים שופר? כל קרן צריכה לעבור 14 שלבים שונים של ייצור כדי להפוך לשופר כשר ואיכותי. בואו תלמדו מה תהליך ייצור שופר על מנת שתדעו לרכוש שופרות בצורה חכמה
תהליך ייצור שופר הוא תהליך ארוך ומורכב, שבו ידע, מיומנות וניסיון תופסים מקום מרכזי. אצלנו ב"קול שופר" עוברת כל קרן 14 שלבים שונים כדי לקבל בסוף התהליך את השופר המשובח והאיכותי ביותר, בעל צליל נקי, גימור מעולה ונטול ריחות לא נעימים שיש ברוב השופרות.

מהו שופר כשר?

כדי להבין טוב יותר את תהליך ייצור שופר, יש לדעת קודם אילו סוגי שופרות יש ומהו שופר כשר? ואיך מייצרים שופר שיוכל למלא את המצווה ולהוציא את הקהל ידי חובה בראש השנה.

  • על-פי ההלכה אנו מצווים לתקוע בשופר של איל. לדעת רוב הפוסקים אם אין קרן של איל, כל הקרניים כשרות, למעט קרן של פרה, בגלל חטא העגל ("אין קטגור מהווה סנגור").

הרמב"ם יוצא דופן בהקשר הזה ופוסק ששופר כשר הוא שופר מקרן של איל בלבד, וכל הקרניים האחרות פסולות להכנת שופר: "ושופר שתוקעין בו, בין בראש השנה בין ביובל, הוא קרן הכבשים הכפוף; וכל השופרות פסולין, חוץ מקרן הכבש". (הלכות שופר פרק א, הלכה א).

  • תנאי נוסף הוא שלא יהיה סדק או נקב בקרן. אסור שתהיה בריחת אוויר משום מקום בקרן למעט מחלקה הרחב – מהיכן שיוצא הצליל.
    השופר צריך להיות יחידה אחת שלמה, ללא תוספות וללא מגרעות. אסור לתקן סדקים או נקבים בדבק או בכל חומר אחר – שופר שתוקן הוא שופר פסול. "שופר שנסדק ודבקו, פסול; דבק שברי שופרות, פסול". (ראש השנה פרק ג, ה).

בשנים האחרונות הוצף השוק בשופרות פסולים שמיוצרים במרוקו ובסין, ומודבקים כך שרק עין מיומנת יכולה להבחין בתיקון. לכן מומלץ מאוד לרכוש שופר ממקום שאתם מכירים וסומכים עליו.

  • גם ציפוי השופר בכסף או בכל חומר אחר פוסל את השופר מלהוציא ידי חובה, מחשש שמא ישתנה הצליל המקורי של השופר. בבית המלאכה שלנו אנו מייצרים גם שופרות בציפוי כסף, אך הם משמשים בעיקר למטרות נוי ונמכרים עם הדגשה ברורה שהשופר לא כשר לתקיעה בבית כנסת.
  • שופר צריך להיות במידה מינימלית של "מעל שיעור", כאשר שיעור שווה לגודל אגרוף. המטרה היא שיראו את השופר כאשר תוקעים בו. "כדי שיאחזנו בידו וייראה לכאן ולכאן". (הרמב"ם, הלכות שופר, פרק א, ה)

שלבי הייצור שעוברת כל קרן בתהליך ייצור שופר

לאחר שסקרנו את המאפיינים העיקריים של שופר כשר, נעבור לבחון את תהליך הייצור מקרוב וגם איך מכינים שופר?.

מיון הקרניים:

תהליך מתחיל בבחירת ומיון חומר הגלם – הקרניים. לשם כך נדרשת עין חדה ומיומנת, שתדע להחליט אם קרן מסוימת מתאימה להכנת שופר ולאיזה סגנון וצליל.
הקרניים שמהן מכינים שופרות הן בעלות "זכרוּת" ו"נקבוּת".

קרניים אלה מורכבות משני חלקים:

העצם, שהיא למעשה חלק מהגולגולת של החיה, זוהי הזכרוּת. והקרן, שהיא מעין מעטפת שצומחת ומתפתחת יחד עם העצם ככל שהחיה גדלה, זו הנקבות. כאשר מוציאים את העצם, מתקבלת קרן ששני שלישים ממנה חלולים (החלק הרחב) ואילו השליש העליון שלה הוא חומר קרנִי מלא (החלק הצר).

עובדה מעניינת היא שאומנם לא מכל הקרניים ניתן להכין שופר – ישנן חיות, דוגמת אייל הצפון, שהקרן שלהן עשויה עצם בלבד – אולם כל הבהמות המקורננות (כלומר בעלות הקרניים) הן גם בהמות כשרות.

רוב השופרות עשויים קרן של איִל – כבש זכר בוגר (להבדיל מאייָל שהוא ממשפחת הצבאים).

ישנן קרניים נוספות שאנו מכינים מהן שופרות, דוגמת קרני קוּדוּ (אנטילופה גדולה שחיה בחלקה הדרומי של אפריקה), קרני עז, יעל ועוד שלל קרניים אקזוטיות ממקומות שונים בעולם.

ולשאלה איך מכינים שופר? הדבר מתחיל בהבאת הקרניים לארץ ממקומות שונים בעולם היא משימה לוגיסטית יקרה ולא פשוטה, מאחר שהקרן אינה "מוצר מדף" שניתן פשוט להזמינו. הקרניים מיובאות מחו"ל משום שבארץ אין כמויות וגדלים מספיקים. לאחר איסוף הקרניים מוציאים את העצם מן הקרן ומחטאים אותן בפיקוח וטרינרי צמוד. חשוב לציין שהחיות השונות אינן נשחטות בשביל הקרניים שלהן, אלא הקרניים הן תוצר לוואי של שחיטת החיה למאכל.

יישור השופר קול שופר ייצור שופר איל איך מכינים שופר

איך מכינים שופר לאחר מיון הקרניים?

לאחר תהליך המיון, שבו מנפים את כל הקרניים הפגומות שלא מתאימות לייצור שופרות, הן מועברות לחיטוי שייחודי אך ורק לקול שופר – באמצעות שיטה שפיתחנו אנו מוציאים את הריח הלא נעים שיש בקרן, וכך השופרות שלנו הם היחידים ללא ריח!
בניית הפייה איך מכינים שופר תהליך ייצור שופר
איך מכינים שופר במפעל שופרות ייצור שופר איל
קול שופר ייצור שופר איל איך מכינים שופר

יישור השופר:

שלב העבודה הראשון על הקרן אנו מיישרים את השליש הצר של הקרן שעשוי חומר מלא כדי שנוכל לקדוח אותו ולהגיע לחלל של הקרן. היישור מתבצע על ידי חימום הקרן עד שהיא מתרככת ואז בעזרת מכבש מיישרים את הסלסול שלה ומניחים לה להתקרר. זהו שלב מסובך מאוד שדורש מיומנות גבוהה ורגישות רבה מפני שהקרן יכולה להיקרע כתוצאה מהכוח המופעל עליה.
כל קרן שונה מרעותה ולכן נדרשת בכל התהליך מיומנות רבה לזהות כל קרן וקרן ולהבחין בגמישות, בעומק החלל, בעובי ובעוד מאפיינים רבים כדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר מבלי לפסול אותה.

בניית הפייה:

עיקר תהליך ייצור שופר הפייה היא לב השופר והיא צריכה להתאים לפיו ולריאותיו של האוחז בשופר.
בניית הפייה היא מלאכה מורכבת ועדינה, וישנם סודות מקצוע רבים בנוגע להכנתה. אנו מייצרים שופרות בעלי פיות שונות – רחבות, עגולות, צרות, אליפטיות ועוד, כדי להגיע להתאמה מקסימלית לבעל התקיעה.
בעלי שופרות רבים מגיעים אלינו כדי לשפר את השופרות שברשותם ולהתאימם לדרישותיהם, כולל כיוונון הצליל.

קדיחה אל חלל הקרן:

קדיחת השופר היא אולי הפעולה שדורשת את המיומנות הגבוהה ביותר – לזהות בכל קרן מחדש היכן נמצא החלל ולכוון את קו הקדיחה בהתאם אליו. ככל שאורך הקדח גדול יותר, כך הקדיחה קשה ומסובכת יותר. תזוזה לא נכונה עם המקדח עלולה לגרום לכך שהמקדח יחדור את דופן השופר ויגרום לפסילתו. יש שופרות שאורך הקדח שלהם הוא 30 ס"מ ואף מעבר לכך.

ליטוש והברקה:

השלב הבא בתהליך הוא ליטוש השופר, כאן מחליטים מה יהיה מראהו החיצוני. כל שופר עובר 5 דרגות ליטוש שונות: ליטוש גס, בינוני ועדין, ועוד שתי דרגות של הברשה, בינונית ועדינה. לאחר מכן עובר השופר שתי דרגות הברקה על גלגלי בד שנותנים לשופר את מראהו הבוהק.
חלק מהשופרות נשארים עם הטקסטורה הטבעית שלהם וחלק מלוטשים עד שהם חלקים לגמרי. כל אחד בוחר את גימור השופר שמוצא חן בעיניו.

כיוונון צליל השופר:

ישנם משתנים רבים בקרן שמשפיעים על קול השופר, כגון גודל הקרן, עובייה, גודל תיבת התהודה, אורך הקדח ועוד. ב"קול שופר" אנו מתמחים בכיוון ובשיפור צלילו של השופר. בזכות הידע והניסיון הרבים אנו יודעים מהו הצליל האופטימלי שכל שופר יכול להפיק וכיצד להגיע אליו.

אנשים רבים מביאים אלינו את השופרות שלהם כדי שנשפר את הצליל ונתאים להם אותם בצורה המיטבית. עכשיו, כשאתם יודעים מהו תהליך ייצור שופר, בבואכם להתעניין איפה לקנות שופר תדעו להעריך טוב יותר את איכותו.  למידע נוסף על שופרות

יצירת קשר מהירה
שופרות למכירה בחנות

320 1,600 

שתפו:
Picture of שמעון קינן שופרות

שמעון קינן שופרות

השופרות בקול שופר מיוצרים בעבודת יד מוקפדת, בבית המלאכה המשפחתי שלנו, תוך שימת לב מרבית לאיכות ברמה הגבוהה ביותר, לכשרות, לקלות התקיעה, לניקיון ולצליל המיוחד. הלקוחות שלנו מספרים שהם מזהים מיד את השופרות שלנו בכל מקום בעולם, כי יש בהם את טביעת היד המיוחדת לנו.

תעודת כשרות קול שופר
שתפו

לפני שאתם עוזבים נשמח אם תשתפו באהבה